18
فروردین

روکش طبیعی چوب چیست؟

روکش طبیعی چوب چیست؟

روکش چوب چیست؟

در چوب‌کاری، روکش (Veneer) به برش‌های بسیار نازک چوب و گاهی اوقات پوست درخت می‌گویند که معمولاً ضخامتی کمتر از 3 میلی‌متر (1/8 اینچ) دارند. روکش‌های چوب را توسط چسب به پنل مرکزی که عمدتاً از چوب، نئوپان یا ام‌دی‌اف می‌چسبانند و جهت ایجاد سطحی صاف با ظاهر زیبا با طرح چوب در کاربری‌های نظیر روکش پنل درها، کابینت‌ها، پارکت کف و بخش‌هایی از مبلمان به کار می‌برند. روکش چوب به دو دسته روکش طبیعی چوب و روکش مصنوعی چوب تقسیم می‌شوند که خواص و کارایی آن‌ها با هم بسیار متفاوت است.

کابینت روکش چوب در یزدروکش طبیعی چوب چیست؟

روکش طبیعی چوب همانطور که از نام آن پیداست از چوب طبیعی ساخته می‌شوند، این نوع روکش‌ها ورقه‌های نازک چوب درختان هستند که اغلب برای پوشش صفحات فشرده به کار می‌روند. این نوع روکش‌‌ها را اغلب از درختان پهن‌برگ به دلیل نقوش زیبا و رنگ‌های متنوع آن‌ها تهیه می‌کنند. روکش‌های طبیعی چوب اغلب به دو روش لوله‌بری و کاردی تهیه تولید می‌شوند.

روکش‌های طبیعی را می‌توان در هر دو طرف کار استفاده کرد. افزودن یک لایه آستر روغنی به دوام روکش‌های طبیعی چوب می‌افزاید. این روکش‌ها اغلب در ابعاد مربع در دسترس هستند. در استفاده از روکش طبیعی باید توجه داشته باشید که چون از جنس چوب طبیعی هستند نباید در شرایط بیش از حد مرطوب یا خشک قرار بگیرند و رطوبت مناسب بین 40 تا 85 درصد می‌باشد.

روکش طبیعی چوب چیست؟ / شرکت گنجینه سازان یزد روکش طبیعی چوب چیست؟

روکش مصنوعی چوب

روکش‌های مصنوعی چوب لایه‌ها و ورق‌هایی مرکب از موادی نظیر کاغذ تزیینی یا غیرتزیینی هستند که به رزین‌های مختلفی نظیر ملامین فرمالدئید و فنل فرمالدئید آغشته می‌شوند. روکش‌های مصنوعی چوب بسیار متنوع هستند که در ادامه به چند نوع رایج در بازار اشاره می‌کنیم.

روکش طبیعی چوب چیست؟

روکش ورق کاغذی یا لترون

این روکش‌ها از جنس کاغذهای تزیینی به صورت ساده و طرح‌دار در رنگ‌های متنوع می‌باشند. روکش‌های کاغذی از نازک‌ترین و ضعیف‌ترین نوع روکش‌ها هستند و قیمت پایین‌تری نسبت به سایر روکش‌ها دارند و مطابق انتظار در مقابل سایش، خش، حرارت و رطوبت نسبت به انواع دیگر مقاومت کمتری دارند.

روکش ملامینه

پرکاربردترین روکش‌ چوب در بین روکش‌های طبیعی و مصنوعی هستند که برای اوراق فشرده و به خصوص ام‌دی‌اف (ام‌دی‌اف ملامینه) به کار می‌روند. روکش‌های ملامینه از کاغذهای آغشته به رزین ملامین فرمالدئید ساخته‌شده‌اند. به دلیل ظاهر بسیار خوب، مقاومت خوب در برابر رطوبت، آب، حرارت و سایش بسیار راج و محبوب هستند. روکش‌های ملامینه در طرح‌ها و رنگ‌های بسیار متنوعی در بازار موجود هستند.

روکش ترموپلاستیک

از محبوب‌ترین و پرکاربردترین روکش‌های مصنوعی هستند. این نوع روکش‌ها در طرح‌های چوب و ساده بر روی نئوپان و ام‌دی‌اف به کار می‌روند و ضخامت نسبتاً زیادی دارند. روکش‌های ترموپلاستیک در برابر سایش، خط و خش، مایعات، رطوبت و حرارت مقاومت خوبی دارند، همچنین نگه‌داری و نظافت این روکش بسیار آسان است و با دستمال نم‌دار به خوبی تمیز می‌شوند. عمده‌ترین نوع این روکش‌ها شامل روکش‌های پی‌وی‌سی و روکش‌های اکریلیک می‌شوند.

روکش پلی وینیل کلراید یا پی‌وی‌سی (PVC)

این روکش‌ها در ضخامت 0/2 تا 3 میلی‌متر موجودند. بسیار منعطف هستند در سطوح صاف و یا فرم‌دار نظیر درب کابینت و همینطور نوار لبه به کار می‌روند. روکش‌های PVC مقاومت خوبی در برابر رطوبت دارند اما در برابر حرارت و یا عوامل مکانیکی نظیر سایش، خط و خش و عوامل شیمیایی مقاومت کمتری دارند.

روکش اکریلیک

این نوع روکش‌ها تمام مزایای روکش‌های PVC از جمله انعطاف‌پذیری بسیار خوب را دارند، علاوه بر آن ترمیم‌پذیری فوق العاده‌ای دارند بطوریکه ناحیه ترمیم شده به راحتی قابل تشخیص نیست. این روکش‌ها در مقابل ضربه مقاومت خوبی دارند و همینطور در برابر حرارت، اشعه خورشید و رنگ رفتگی ناشی از آن کمتر حساسند.

روکش لمینت

این روکش‌ها لایه‌های فشرده چوب و مواد دیگر هستند که در کارخانه طی فرآیندی خاصی فشرده شده‌اند که موجب می‌شود تا محصول نهایی مقاوم‌تر، بادوام‌تر و در مجموعه باکیفیت‌تر باشد. در حال حاضر استفاده از این نوع‌ روکش‌ها به دلیل سهولت در نصب، دوام زیاد و ظاهر زیبا رو به گسترش است. روکش‌های لمینت در نوع تولید می‌شوند.

لمینت تحت فشار بالا (HPL)

این روکش‌ها مقاومت خوبی در برابر رطوبت، حرارت و سایش دارند و به راحتی به دفعات توسط آب و مواد پاک‌کننده تمیز می‌شوند. این روکش‌ها در مواردی به کار می‌روند که دوام بسیار زیادی مورد نیاز است که از جمله آن می‌توان به میز کار، میز کارگاهی، تخت‌ها و لوازم بیمارستان و آزمایشگاهی اشاره نمود.

لمینت فشرده پیوست (CPL)

این روکش‌ها دارای خصوصیات و کاربردهای مشابه روکش‌های HPL هستند با این تفاوت که به صورت رول در پرس‌های غلتکی تولید می‌شوند و انعطاف‌پذیری آن‌ها کمی از نوع دیگر بهتر است.منبع: آلپ وود